Allmänna villkor

 Artikel 1 – Definitioner

I dessa villkor avses med:

Ångerfrist: den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt.

Konsument: den fysiska personen som inte handlar i utövandet av sitt yrke eller verksamhet och ingår ett distansavtal med företaget.

Dag: kalenderdag.

Långtidsavtal: ett distansavtal som avser en serie produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller mottagningsskyldigheter är spridda över tid.

Hållbar datatransportör: varje medium som gör det möjligt för konsumenten eller företaget att lagra information som är riktad till honom personligen, på ett sätt som möjliggör framtida åtkomst och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.

Ångerrätt: konsumentens möjlighet att avstå från distansavtalet inom ångerfristen.

Företag: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter.

Distansavtal: ett avtal där, inom ramen för ett av företaget organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, enbart en eller flera tekniker för distanskommunikation används fram till och med ingåendet av avtalet.

Teknik för distanskommunikation: ett medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företaget samtidigt har träffats i samma utrymme.

Allmänna Villkor: de nuvarande Allmänna Villkoren för företaget.

Artikel 2 – Företagarens Identitet

Novaay
kalf 196, 1509BC Zaandam
Info@Novaay.se
Företagsregistreringsnummer: 82729263
Momsregistreringsnummer: Nl003719052B07

 Artikel 3 – Tillämpbarhet

Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företagaren samt för varje avtal på distans och beställning mellan företagaren och konsumenten.

Innan avtalet på distans ingås, ska texten av dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte rimligen är möjligt, ska det innan avtalet på distans ingås, anges att de allmänna villkoren finns att ta del av hos företagaren och att de på begäran av konsumenten kostnadsfritt kommer att skickas så snart som möjligt.

Om avtalet på distans ingås elektroniskt, kan, i avvikelse från föregående stycke, texten av dessa allmänna villkor elektroniskt göras tillgänglig för konsumenten på ett sådant sätt att de på ett enkelt sätt kan lagras på en hållbar dataförvaringsenhet. Om detta rimligen inte är möjligt, ska det innan avtalet på distans ingås, anges var de allmänna villkoren kan tas del av elektroniskt och att de på begäran av konsumenten kostnadsfritt kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt.

Om det utöver dessa allmänna villkor också finns specifika produkt- eller tjänstevillkor som är tillämpliga, ska andra och tredje stycket tillämpas i enlighet med detta och konsumenten kan i fall av motstridiga allmänna villkor alltid åberopa den tillämpliga bestämmelsen som är mest förmånlig för denne.

Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt är ogiltiga eller ogiltigförklaras, förblir avtalet och dessa villkor i övrigt giltiga och den aktuella bestämmelsen ska i samråd ändras så att den så mycket som möjligt närmar sig den ursprungliga avsikten.

Situations som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas "i enlighet med" dessa allmänna villkors anda.

Oklarheter om tolkningen eller innehållet av en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas "i enlighet med" dessa allmänna villkors anda.

 Artikel 4 – Erbjudandet

Om erbjudandet har en begränsad giltighetstid eller är föremål för särskilda villkor, ska detta tydligt framgå i erbjudandet.

Erbjudandet är bindande. Företagaren har rätt att ändra och justera erbjudandet.

Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en välgrundad bedömning av erbjudandet. Om företagaren använder bilder är dessa en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte företagaren.

Alla bilder, specifikationer och uppgifter i erbjudandet är indikativa och kan inte ge upphov till ersättning eller avtalsupplösning.

Bilder på produkter är en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna. Företagaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt matchar de verkliga färgerna på produkterna.

Varje erbjudande innehåller sådan information att det för konsumenten är tydligt vilka rättigheter och skyldigheter som är förenade med acceptansen av erbjudandet. Detta omfattar i synnerhet:

  • priset inklusive skatter,
  • eventuella fraktkostnader,
  • hur avtalet ska ingås och vilka åtgärder som krävs för detta,
  • huruvida ångerrätten gäller eller inte,
  • betalningssätt, leveranssätt och genomförande av avtalet,
  • tidsramen för acceptans av erbjudandet eller tidsperioden under vilken företagaren garanterar priset,
  • om kommunikationsavgifter för avtal på distans beräknas på en annan grund än den ordinarie basavgiften för den använda kommunikationsmedeln,
  • om avtalet kommer att arkiveras efter ingående, och i så fall hur detta kan konsulteras av konsumenten,
  • hur konsumenten kan kontrollera och om så önskas rätta de uppgifter han eller hon lämnat i samband med avtalet innan avtalet ingås,
  • eventuella andra språk på vilka avtalet kan ingås, utöver svenska,
  • samt hur konsumenten kan få tillgång till dessa beteendekoder elektroniskt,
  • och avtalets minimala varaktighet vid en långsiktig transaktion.

Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, materialtyper.

 Artikel 5 – Avtalet

Avtalet träder i kraft, med förbehåll för vad som anges i punkt 4, vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som är kopplade till erbjudandet.

Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, bekräftar företagaren omedelbart mottagandet av denna acceptans elektroniskt. Så länge mottagandet av acceptansen inte har bekräftats av företagaren, kan konsumenten upplösa avtalet.

Om avtalet ingås elektroniskt, ska företagaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbenvironment. Om konsumenten kan betala elektroniskt, ska företagaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder för detta.

Företagaren kan inom de lagliga ramarna undersöka om konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, samt ta reda på de fakta och omständigheter som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av avtalet på distans. Om företagaren har goda skäl att inte ingå avtalet baserat på denna undersökning, har han rätt att vägra en beställning eller ansökan, eller att sätta särskilda villkor för genomförandet.

Företagaren ska tillsammans med produkten eller tjänsten till konsumenten skriftligen eller på ett sätt som gör det möjligt för konsumenten att på ett lättåtkomligt sätt lagra informationen på en hållbar databärare, tillhandahålla följande information:

a. besöksadressen till företagets lokaler där konsumenten kan vända sig med klagomål;

b. de villkor under vilka och på vilket sätt konsumenten kan använda sin ångerrätt, eller ett klart meddelande om att ångerrätten inte gäller;

c. information om garantier och efterköpstjänster;

d. de uppgifter som återfinns i artikel 4 punkt 3 i dessa villkor, om inte företagaren redan har tillhandahållit dessa uppgifter innan avtalet genomförts;

e. villkoren för uppsägning av avtalet om avtalet löper över ett år eller på obestämd tid.

Vid en långsiktig transaktion gäller bestämmelsen i föregående punkt endast för den första leveransen.

Varje avtal ingås med förbehåll för att de aktuella produkterna är tillräckligt tillgängliga.

 Artikel 6 – Ångerrätt

Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att utan att ange några skäl ångra avtalet inom 14 dagar. Denna ångerfrist börjar löpa dagen efter att konsumenten har mottagit produkten eller en representant som konsumenten har utsett i förväg och som företaget känner till.

Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen med omsorg. Han får endast packa upp eller använda produkten i den mån det är nödvändigt för att kunna bedöma om han vill behålla produkten. Om han använder sin ångerrätt, ska han returnera produkten med alla medföljande tillbehör och – om det är rimligt möjligt – i originalskick och förpackning, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som företaget har lämnat.

När konsumenten vill använda sin ångerrätt är han skyldig att informera företaget om detta inom 14 dagar efter att ha mottagit produkten. Informeringen ska ske skriftligen eller via e-post. När konsumenten har meddelat företaget om sin vilja att använda ångerrätten ska han returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste kunna bevisa att varorna har returnerats inom tidsfristen, exempelvis genom ett bevis på sändning.

Om konsumenten efter de tidsfrister som nämns i punkt 2 och 3 inte har meddelat företaget om sin avsikt att använda ångerrätten, eller om produkten inte har returnerats till företaget, anses köpet vara genomfört.

 Artikel 7 – Kostnader vid utnyttjande av ångerrätt

Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt, är det konsumenten som ansvarar för kostnaderna för att returnera produkterna.

Om konsumenten har betalat ett belopp, ska företaget återbetala detta belopp så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter att ångerrätten utnyttjats. Återbetalningen är dock beroende av att produkten har mottagits tillbaka av webbutiken eller att ett slutgiltigt bevis på fullständig retur kan uppvisas.

 Artikel 8 – Undantag från ångerrätt

Företaget kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i punkt 2 och 3. Undantaget från ångerrätten gäller endast om företaget tydligt har angett detta i erbjudandet, eller åtminstone i god tid innan avtalet ingås.

Ångerrätten kan endast uteslutas för produkter:

a. som har skapats av företaget enligt konsumentens specifikationer.

b. som är tydligt personliga till sin natur.

c. som av sin natur inte kan returneras.

d. som snabbt kan förstöras eller bli för gamla.

e. vars pris är kopplat till svängningar på den finansiella marknaden som företaget inte har någon kontroll över.

f. för lösnummer av tidningar och tidskrifter.

g. för ljud- och videoinspelningar samt dataprogram där konsumenten har brutit förseglingen.

h. för hygienprodukter där konsumenten har brutit förseglingen.

Ångerrätt kan endast uteslutas för tjänster:

a. som gäller logi, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett specifikt datum eller under en viss period.

b. där leveransen har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut.

c. som gäller spel och lotterier.

 Artikel 9 – Priset

Under den giltighetstid som anges i erbjudandet, kommer priserna för de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, med undantag för prisändringar som följer av förändringar i mervärdesskattesatser.

Till skillnad från föregående stycke kan företaget erbjuda produkter eller tjänster vars priser är kopplade till svängningar på den finansiella marknaden och som företaget inte har någon kontroll över, till variabla priser. Kopplingen till marknadens svängningar och det faktum att eventuella angivna priser är riktpriser, ska anges i erbjudandet.

Prishöjningar inom tre månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är ett resultat av lagstiftning eller regleringar.

Prishöjningar som inträffar tre månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om företaget har avtalat detta och:

a. de är ett resultat av lagstiftning eller regleringar.

b. konsumenten har rätt att säga upp avtalet från och med den dag då prisökningen träder i kraft.

De priser som anges i erbjudandet för produkter eller tjänster är inklusive moms.

Alla priser är under förutsättning av tryck- och skrivfel. Företaget ansvarar inte för konsekvenser som orsakas av tryck- och skrivfel. Vid tryck- och skrivfel är företaget inte skyldig att leverera produkten till det felaktiga priset.

 Artikel 10 – Överensstämmelse och garanti

Företaget garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga krav på hållbarhet och/eller användbarhet samt de lagbestämmelser och/eller offentliga föreskrifter som gäller på datumet för avtalets ingående. Om det har avtalats, garanterar företaget även att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.

En garanti som ges av företaget, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheter och krav som konsumenten kan göra gällande gentemot företaget i enlighet med avtalet.

Eventuella brister eller felaktigt levererade produkter måste rapporteras skriftligen till företaget inom 14 dagar efter leverans. Produkterna ska returneras i originalförpackning och i nyskick.

Företagets garantiperiod motsvarar tillverkarens garantiperiod. Företaget ansvarar dock aldrig för den slutliga lämpligheten för produkterna för ett specifikt användningsområde av konsumenten, eller för eventuella råd om användning eller tillämpning av produkterna.

Garantin gäller inte om:

  • Konsumenten själv har reparerat och/eller bearbetat de levererade produkterna eller låtit tredje part reparera och/eller bearbeta produkterna.

  • De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt behandlats vårdslöst eller i strid med instruktioner från företaget och/eller hanterats enligt anvisningar på förpackningen.

  • Bristerna helt eller delvis beror på föreskrifter som regeringen har utfärdat eller kommer att utfärda angående typen eller kvaliteten på de använda materialen.

 Artikel 11 – Leverans och utförande

Företaget ska vidta största möjliga omsorg vid mottagande och vid utförande av beställningar av produkter.

Leveransadressen är den som konsumenten har meddelat företaget.

Med beaktande av vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor, ska företaget utföra accepterade beställningar så snabbt som möjligt, dock senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har godkänt en längre leveranstid. Om leveransen fördröjs, eller om en beställning inte kan fullföljas eller endast delvis kan utföras, ska konsumenten informeras om detta senast 30 dagar efter att beställningen har lagts. I sådant fall har konsumenten rätt att häva avtalet utan kostnad och har rätt till eventuell ersättning.

Vid hävning i enlighet med föregående stycke ska företaget återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter hävning. Om leveransen av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, ska företaget försöka att tillhandahålla en ersättningsprodukt. Senast vid leveransen ska det tydligt och begripligt meddelas att en ersättningsprodukt levereras. För ersättningsprodukter kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för en eventuell returfrakt står företaget för.

Risken för skada och/eller förlust av produkter ligger hos företaget tills produkten levereras till konsumenten eller en företrädare som konsumenten har utsett och meddelat företaget, om inte annat uttryckligen avtalats.

 Artikel 12 – Långvariga avtal: varaktighet, uppsägning och förlängning

Uppsägning

Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som har ingåtts för obestämd tid och som innebär regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, med beaktande av de uppsägningregler som har avtalats och med en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan säga upp ett avtal som har ingåtts för en viss tid och som innebär regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, när som helst vid slutet av den bestämda perioden, med beaktande av de uppsägningregler som har avtalats och med en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan säga upp de avtal som nämns i föregående stycken:

  • när som helst utan att vara begränsad till uppsägning vid ett visst tidpunkt eller inom en viss period.

  • minst på samma sätt som de ingicks av konsumenten.

  • alltid med samma uppsägningstid som företaget har för sig själv.

Förlängning

Ett avtal som har ingåtts för en viss tid och som innebär regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster får inte tyst förlängas eller förnyas för en viss tidsperiod.

I avvikelse från föregående stycke kan ett avtal som har ingåtts för en viss tid och som innebär regelbunden leverans av dagliga, veckovis eller tidningar tyst förlängas med en viss period på högst tre månader, om konsumenten kan säga upp detta förlängda avtal i slutet av månaden.

Ett avtal som har ingåtts för en viss tid och som innebär regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast förlängas tyst för obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp det med en uppsägningstid på högst en månad, och med en uppsägningstid på högst tre månader om avtalet innebär regelbunden leverans av dagliga, veckovisa eller tidningar men inte mer än en gång i månaden.

Ett avtal med begränsad varaktighet för regelbunden leverans av dagliga, veckovisa eller tidningar (prov- eller introduktionsabonnemang) förlängs inte tyst och upphör automatiskt vid slutet av prov- eller introduktionsperioden.

Varaktighet

Om ett avtal har en varaktighet på mer än ett år får konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med en uppsägningstid på högst en månad, om inte den överenskomna varaktigheten omprövas.

 Artikel 13 – Betalning

Om inte annat har avtalats, ska de belopp som konsumenten är skyldig att betala betalas inom 7 arbetsdagar från det att ångerfristen enligt artikel 6.1 börjar löpa. I händelse av ett avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna period när konsumenten har mottagit bekräftelsen på avtalet.

Konsumenten har en skyldighet att omedelbart meddela företaget om eventuella felaktigheter i de uppgivna eller angivna betaluppgifterna.

Vid utebliven betalning från konsumenten har företaget, med undantag för lagstadgade begränsningar, rätt att debitera de rimliga kostnader som skriftligen meddelats konsumenten.

Artikel 14 – Klagomålshantering
Klagomål om genomförandet av avtalet måste lämnas in till företaget inom 7 dagar, fullt och tydligt beskrivna, efter att konsumenten har upptäckt bristerna.

Klagomål som lämnats in till företaget kommer att besvaras inom 14 dagar från det att de mottogs. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre handläggningstid kommer företaget inom 14 dagar att svara med ett mottagningsmeddelande och en uppskattning av när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.

Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som omfattas av tvistlösningsförfarandet.

Ett klagomål suspenderar inte företagets skyldigheter, om inte företaget meddelar något annat skriftligen.

Om företaget anser att klagomålet är välgrundat, kommer företaget, efter eget val, antingen att ersätta eller reparera de levererade produkterna kostnadsfritt.

Artikel 15 – Tvister
För avtal mellan företaget och konsumenten som omfattas av dessa allmänna villkor är enbart nederländsk lag tillämplig. Detta gäller även om konsumenten är bosatt i utlandet.